Guld-M 2021

Guld-M är Marknadsföreningen i Uppsalas årliga pris för att premiera, synliggöra och lyfta fram god kommunikation och marknadsföring. Marknadsföringen och-/eller kommunikationen kan ha ägt rum var som helst i världen, men aktören som ligger bakom marknadsföring och-/ eller kommunikationskonceptet måste ha sin verksamhet förlagd i Uppsala. Kommunikationen och-/ eller marknadsföringen ska ha lanserats och genomförts mellan 1 januari 2020 – 31 december 2020. Vinnarna av Guld-M 2021 presenterades den 17 mars 2021.

Sågs vi i direktsändningen från Reginateatern? Kvällens konferencier och artist var Carlos Romero Cruz älskade dragpersona Carnita Molida – din svenska latina – som gjort sig ett känt namn på Sveriges teater och dragscen, och tillsammans med Triller Mat tog vi fram en galasupé som gick att beställa i biljetten för att behålla känslan av att sitta tillsammans på plats.
Ladda ner finalistpresentationen

Årets kategorier

 

Vinnande bidrag

Vinnarna av Guld-M 2021 presenterades den 17 mars 2021.
Ladda ner finalistpresentationen

 

Årets kategorier

Årets Marknadsförare

Beskrivning:

Årets Marknadsförare har med sin marknadsföring visat på kreativitet och nytänkande inom sin bransch och varit strategiskt långsiktig i sitt marknadsföringsarbete. Priset tilldelas en person som har haft en avgörande roll i arbetet kring idén, strategin och genomförandet av minst en marknadsföringsinsats som under året väckt exceptionell uppmärksamhet och framgång.

Vinnare:

Karin Melin, Uppsala kommun

Motivering:
Att nå ut i dagens sociala medier handlar om att nå in. In till människan, in till en känsla, in till kärnan. Vi kan köpa oss räckvidd och visningar, men vi kan aldrig köpa oss till reaktioner, kommentarer och delningar. Detta kommer med känslan. Lyckas vi nå in kan fantastiska saker hända. Med ett stort hjärta, en lyhördhet och ett enormt intresse av att vilja påverka har årets vinnare visat att det med små medel går att skapa effekt, magi och budskap som berör genom att låta människors berättelser vara i fokus. Årets vinnare levererade idén, genomförde och distribuerade en kampanj som nådde långt utanför länets gränser.

Övriga finalister:
  • David Marklund – art director, Viva Media
  • Jonatan Tigrar – Go Adventure
  • Eija Lietoff Schüssler – Läslusens barnbokhandel
Jury:
  • Styrelsen, Marknadsföreningen i Uppsala

Årets Design

Beskrivning:

Årets design är en specifik design som visar på hög hantverksskicklighet och kreativitet. Exempel på bidrag är grafisk design, formgivning, visuell kommunikation. Analogt eller digitalt.

Vinnare:

SM Friidrott 2020 – beställare Uppsala IF Friidrott, byrå Matador Kommunikation

Motivering:
Ett bidrag som skapar obsvärde och sticker ut i det allmänna bruset. Kommunikationen är tydlig och samtidigt fräsch, spännande och modern. Grafiska element, typografi och bilder ger möjligheter att variera och kombinera i det oändliga för att passa i olika kanaler utan att förlora igenkänning och identitet. Ett starkt bidrag med djärva lösningar och kreativ höjd.

Övriga finalister:
  • Uppsala Innovation Centre Identitet – beställare Uppsala Innovation Centre, byrå Jesper Holm Designstudio
  • Möjligheternas Kokbok – beställare The Hunger Project, byrå Södra Tornet
Jurymedlemmar:
  • Jessica Engström, vd på reklambyrån United Power, Falun  
  • Magnus Sjöberg, äger och driver Magnus Sjöberg Design AB, Falun
  • Eva Wikner Grahnström, varumärkesstrateg och affärsutvecklare i egna bolaget Wikner Grahnström Consulting AB, Falun

Årets Cajsa Warg

Beskrivning:

Årets Cajsa Warg är ett gott exempel på en marknadsföringsinsats där en individ, ett företag eller en organisation med små eller inga medel skapat goda resultat och uppnått effekt.

Vinnare:

Akademiska sjukhusets Covid-19-kommunikation – beställare och skapat av Akademiska sjukhusets kommunikationsavdelning

Motivering:
Vinnaren i kategorin visade att man med obefintliga medel men engagerade människor kan göra skillnad. Utseende inte är allt. Det är däremot innehållet och rätt framfört i rätt kanal har målgruppen hörsammat budskapet. Genom kampanjen har avsändaren kunnat åstadkomma en avgörande skillnad när och där den behövdes som mest.

Övriga finalister:
  • Pelle Svanslös café – beställare och skapat av GO Adventure
  • Kampanj Konstveckan – beställare och skapat av GO Adventure, Galleri Zeitgeist samt medverkande konstnärer
Jurymedlemmar:
  • Anneli Hansson, varumärkesstrateg, Happy Islands, Stockholm
  • Elin Aronsen Beis, vd och grundare av Foodloopz Sweden AB, Stockholm
  • Kristina Risberg, kommunikations- och hållbarhetsstrateg, driver matbloggen Lunchhemma.se, Stockholm

Årets Byrå/Inhouse-avdelning

Beskrivning:

Årets byrå/inhouse-avdelning ska under det gångna året utmärkt sig och skapat goda resultat genom en väl planerad och genomförd kommunikation/marknadsföring internt eller externt.

Vinnare:

Zellout

Motivering:
En lyhörd byrå som lyssnat in kundens utmaning och levererat kreativa lösningar. Med smarta mediaval har man nått målgruppen på ett relevant och träffsäkert sätt.  Inget snickerisnack om vem som står som vinnare i årets byrå.

Övriga finalister:
  • Matador Kommunikation
  • Södra tornet kommunikation
Jurymedlemmar:
  • Johanna Ronnestam Bergbom, byråchef, Outhousebyrån, Visby
  • Thomas Bergbom, vd, varumärkes- och hållbarhetsbyrån Sustain, Visby
  • Lovisa Moberg, affärsrådgivare/kommunikatör, Science Park Gotland

Årets Digitala lösning

Beskrivning:

Årets digitala lösning ska visa hur man har utnyttjat kraften och möjligheten i digital teknik, oavsett plattform, för sin kommunikationslösning. Det kan vara en hemsida, interaktiva verktyg, banners, interaktiva installationer, sociala plattformar eller applikationer. Kategorin innefattar även rörligt material som är anpassat till digitala plattformar.

Vinnare:

En app där våra hyresgäster kan ta hand om sitt boende – beställare och skapare Uppsalahem

Motivering:
En snygg och lekfull kommunikation i ett tråkigt ärende. Med förståelse för målgruppens behov skapar vinnaren tydlig nytta för sina kunder. Genom att använda digitala möjligheter breddar de erbjudandet och placerar värdet direkt i handen på kunden. Det spar tid, gör det tråkiga lite roligare och sätter färg på vardagen.

Övriga finalister:
  • Uppmana resenärer att hålla avstånd i kollektivtrafiken – beställare Dalatrafik, byrå Matador kommunikation
  • Viva + Topformula – beställare Topformula, byrå Viva Media
Jurymedlemmar:
  • Fredrik Larsson, digital strateg och kommunikationsansvarig, Linköping Science Park
  • Charlie Watz, kommunikationsansvarig, Södertälje Science Park
  • Anne Bernadette Åhl, digital kommunikatör, Innovation Park Karlstad

Årets Rörliga

Beskrivning:

Årets rörliga ska genom gott hantverk med rörlig media visualisera budskap, fakta eller data på ett sätt för att få resultat att bli intressant, estetiskt tilltalande och lätt att ta till sig. Exempel på bidrag kan vara film/rörlig media med kommunikativt eller marknadsföringssyfte.

Vinnare:

Håll avståndet – beställare IK Sirius Fotboll, byrå Zellout

Motivering:
Budskapet är tydligt, utförandet är charmigt och underhållande. Årets rörligt är ett ypperligt exempel på hur man kan ta ett problem, använda det och skapa något nytt. Att inte stå stilla utan hitta nya vägar. En kampanj som på ett personligt sätt både skapar samhällsnytta, bygger varumärke och fördjupar relationer. Samt skapar engagemang bortom de redan inbitna fansen. Årets rörligt tar med oss bakom kulisserna med ett koncept som går att förändra och förlänga. Vi vill gärna se fler filmer från IK Sirius!

Övriga finalister:
  • Snacka om biverkningar – beställare UMC, byrå Zellout
  • En rimmad film om HPV – beställare Folkhälsomyndigheten, byrå Södra tornet
Jurymedlemmar:
  • Karin Ericson, copywriter, Make it Clap, Malmö 
  • Lina Andersson, art director, Garbergs, Malmö
  • Sanna von Gertten, art director, Reklambyrån Bästa kompisar, Malmö

Årets Hållbara

Beskrivning:

Årets hållbara är en kommunikation eller marknadsföringsinsats som fokuserar på att man göra världen lite bättre. Budskapet och målsättningen på insatsen ska visa på hållbarhet utifrån en eller flera av de tre hållbarhetsperspektiven; social, ekologisk och ekonomisk.

Vinnare:

Filmer om hållbar konsumtion – beställare Konsumentverket, byrå Matador kommunikation

Motivering:
I en tid då korta, snabba budskap är det som är den rådande trenden, går det här bidraget helt mot strömmen med längre informativa budskap. Det är sättet att förpacka budskapet på, relevansen i innehållet och anpassningen till kanalen samt strategin att engagera målgruppen i arbetet, som gör detta bidrag till ett uthålligt bidrag och en vinnare på lång sikt.

Övriga finalister:
  • Ett hållbart och levande Uppsala – beställare och skapat av Uppsalahem
  • Fett i avloppet – beställare Käppalaförbundet, byrå Matador kommunikation
Jurymedlemmar:
  • Anneli Hansson, varumärkesstrateg, Happy Islands, Stockholm
  • Elin Aronsen Beis, vd och grundare av Foodloopz Sweden AB, Stockholm
  • Kristina Risberg, kommunikations- och hållbarhetsstrateg, driver matbloggen Lunchhemma.se, Stockholm

Årets Nykomling

Beskrivning:

Årets Nykomling är en individ, företag eller en organisation som varit verksam max 3 år och som genom sin kommunikation eller marknadsföringsinsats har, på sin korta tid, skapat sig en kännedom inom eller utanför sitt område.

Vinnare:

Filip Larsson – UX designer, Matador Kommunikation

Motivering:
Med en nyfikenhet kring att utvecklas, och med en vilja att lära sig har årets vinnare visat att inget uppdrag är för komplext, för stort eller för svårt. Känslan för viktiga och avgörande detaljer i den stora helheten lyser igenom, och vinnaren visar att hen kan, vill och gör. Att gå från en rookie till ett fullfjädrat och prisbelönt proffs på bara några år, är det inte många gör.

Övriga finalister:
  • Graphmatech ABBjörn Lindh och Mamoun Taher
  • Pelle Svanslös café – GO Adventure
Jury:
  • Styrelsen, Marknadsföreningen i Uppsala

Årets Kampanj

Beskrivning:

Årets kampanj ska ha skapat goda resultat genom en väl planerad och genomförd kommunikation eller marknadsföringsinsats. Kampanjen har gått under en tidsbestämd period, där man nyttjat en eller flera kanaler i syfte att sälja till exempel en produkt eller tjänst, påverka opinionen eller sprida information.

Vinnare:

Snickerisnack – beställare TL Bygg, byrå Zellout

Motivering:
Det är inte lätt att göra det tråkiga kul. Man det här är en kampanj som lyckas på ett lekfullt, oväntat och träffsäkert sätt att tackla ett kommunikationsproblem. Kampanjen är inte bara engagerande och rolig men också högst relevant och användbar. Man kombinerar uppfinningsrikedom med ett fint hantverk och har utöver att nå och engagera målgruppen nått ut och fått uppmärksamhet i media. En riktig snickerisnackis med andra ord som engagerar här och nu, men som också kan förändra på lång sikt.

Övriga finalister:
  • Kampanj för att uppmana resenärer att hålla avstånd – beställare Dalatrafik, byrå Matador kommunikation
  • Minimalborg – beställare Uppsala universitet, byrå Zellout
Jurymedlemmar:
  • Karin Ericson, copywriter, Make it Clap, Malmö
  • Lina Andersson, art director, Garbergs, Malmö
  • Sanna von Gertten, art director, Reklambyrån Bästa kompisar, Malmö

Ladda ner finalistpresentationen