Guld-M 2021

Guld-M är Marknadsföreningen i Uppsalas årliga pris för att premiera, synliggöra och lyfta fram god kommunikation och marknadsföring. Marknadsföringen och-/eller kommunikationen kan ha ägt rum var som helst i världen, men aktören som ligger bakom marknadsföring och-/ eller kommunikationskonceptet måste ha sin verksamhet förlagd i Uppsala. Kommunikationen och-/ eller marknadsföringen ska ha lanserats och genomförts mellan 1 januari 2020 – 31 december 2020. Vinnarna av Guld-M 2021 presenteras den 17 mars 2021.

Ses vi i direktsändningen från Reginateatern? Här nedan kan du köpa din biljett! Kvällens konferencier och artist är Carlos Romero Cruz älskade dragpersona Carnita Molida – din svenska latina – som gjort sig ett känt namn på Sveriges teater och dragscen, och tillsammans med Triller Mat har vi tagit fram en galasupé som går att beställa i biljetten för att behålla känslan av att sitta tillsammans på plats.
Köp biljett

Årets kategorier

 

Vinnande bidrag

Vinnarna av Guld-M 2021 presenteras den 17 mars 2021. Biljetterna är släppta så köp din redan idag!
Köp biljett

 

Årets kategorier

Årets Marknadsförare

Beskrivning:

Årets Marknadsförare har med sin marknadsföring visat på kreativitet och nytänkande inom sin bransch och varit strategiskt långsiktig i sitt marknadsföringsarbete. Priset tilldelas en person som har haft en avgörande roll i arbetet kring idén, strategin och genomförandet av minst en marknadsföringsinsats som under året väckt exceptionell uppmärksamhet och framgång.

Finalister:
  • David Marklund – art director, Viva Media
  • Jonatan Tigrar – Go Adventure
  • Karin Melin – kommunikatör, Uppsala kommun
  • Eija Lietoff Schüssler – Läslusens barnbokhandel
Jury:
  • Styrelsen, Marknadsföreningen i Uppsala

Årets Design

Beskrivning:

Årets design är en specifik design som visar på hög hantverksskicklighet och kreativitet. Exempel på bidrag är grafisk design, formgivning, visuell kommunikation. Analogt eller digitalt.

Finalister:
  • Uppsala Innovation Centre Identitet – beställare Uppsala Innovation Centre, byrå Jesper Holm Designstudio
  • SM Friidrott 2020 – beställare Uppsala IF Friidrott, byrå Matador Kommunikation
  • Möjligheternas Kokbok – beställare The Hunger Project, byrå Södra Tornet
Jurymedlemmar:
  • Jessica Engström, vd på reklambyrån United Power, Falun  
  • Magnus Sjöberg, äger och driver Magnus Sjöberg Design AB, Falun
  • Eva Wikner Grahnström, varumärkesstrateg och affärsutvecklare i egna bolaget Wikner Grahnström Consulting AB, Falun

Årets Cajsa Warg

Beskrivning:

Årets Cajsa Warg är ett gott exempel på en marknadsföringsinsats där en individ, ett företag eller en organisation med små eller inga medel skapat goda resultat och uppnått effekt.

Finalister:
  • Pelle Svanslös café – beställare och skapat av GO Adventure
  • Akademiska sjukhusets Covid-19-kommunikation – beställare och skapat av Akademiska sjukhusets kommunikationsavdelning
  • Kampanj Konstveckan – beställare och skapat av GO Adventure, Galleri Zeitgeist samt medverkande konstnärer
Jurymedlemmar:
  • Anneli Hansson, varumärkesstrateg, Happy Islands, Stockholm
  • Elin Aronsen Beis, vd och grundare av Foodloopz Sweden AB, Stockholm
  • Kristina Risberg, kommunikations- och hållbarhetsstrateg, driver matbloggen Lunchhemma.se, Stockholm

Årets Byrå/Inhouse-avdelning

Beskrivning:

Årets byrå/inhouse-avdelning ska under det gångna året utmärkt sig och skapat goda resultat genom en väl planerad och genomförd kommunikation/marknadsföring internt eller externt.

Finalister:
  • Matador Kommunikation
  • Södra tornet kommunikation
  • Zellout
Jurymedlemmar:
  • Johanna Ronnestam Bergbom, byråchef, Outhousebyrån, Visby
  • Thomas Bergbom, vd, varumärkes- och hållbarhetsbyrån Sustain, Visby
  • Lovisa Moberg, affärsrådgivare/kommunikatör, Science Park Gotland

Årets Digitala lösning

Beskrivning:

Årets digitala lösning ska visa hur man har utnyttjat kraften och möjligheten i digital teknik, oavsett plattform, för sin kommunikationslösning. Det kan vara en hemsida, interaktiva verktyg, banners, interaktiva installationer, sociala plattformar eller applikationer. Kategorin innefattar även rörligt material som är anpassat till digitala plattformar.

Finalister:
  • Uppmana resenärer att hålla avstånd i kollektivtrafiken – beställare Dalatrafik, byrå Matador kommunikation
  • En app där våra hyresgäster kan ta hand om sitt boende – beställare och skapare Uppsalahem
  • Viva + Topformula – beställare Topformula, byrå Viva Media
Jurymedlemmar:
  • Fredrik Larsson, digital strateg och kommunikationsansvarig, Linköping Science Park
  • Charlie Watz, kommunikationsansvarig, Södertälje Science Park
  • Anne Bernadette Åhl, digital kommunikatör, Innovation Park Karlstad

Årets Rörliga

Beskrivning:

Årets rörliga ska genom gott hantverk med rörlig media visualisera budskap, fakta eller data på ett sätt för att få resultat att bli intressant, estetiskt tilltalande och lätt att ta till sig. Exempel på bidrag kan vara film/rörlig media med kommunikativt eller marknadsföringssyfte.

Finalister:
  • Håll avståndet – beställare IK Sirius Fotboll, byrå Zellout
  • Snacka om biverkningar – beställare UMC, byrå Zellout
  • En rimmad film om HPV – beställare Folkhälsomyndigheten, byrå Södra tornet
Jurymedlemmar:
  • Karin Ericson, copywriter, Make it Clap, Malmö 
  • Lina Andersson, art director, Garbergs, Malmö
  • Sanna von Gertten, art director, Reklambyrån Bästa kompisar, Malmö

Årets Hållbara

Beskrivning:

Årets hållbara är en kommunikation eller marknadsföringsinsats som fokuserar på att man göra världen lite bättre. Budskapet och målsättningen på insatsen ska visa på hållbarhet utifrån en eller flera av de tre hållbarhetsperspektiven; social, ekologisk och ekonomisk.

Finalister:
  • Ett hållbart och levande Uppsala – beställare och skapat av Uppsalahem
  • Filmer om hållbar konsumtion – beställare Konsumentverket, byrå Matador kommunikation
  • Fett i avloppet – beställare Käppalaförbundet, byrå Matador kommunikation
Jurymedlemmar:
  • Anneli Hansson, varumärkesstrateg, Happy Islands, Stockholm
  • Elin Aronsen Beis, vd och grundare av Foodloopz Sweden AB, Stockholm
  • Kristina Risberg, kommunikations- och hållbarhetsstrateg, driver matbloggen Lunchhemma.se, Stockholm

Årets Nykomling

Beskrivning:

Årets Nykomling är en individ, företag eller en organisation som varit verksam max 3 år och som genom sin kommunikation eller marknadsföringsinsats har, på sin korta tid, skapat sig en kännedom inom eller utanför sitt område.

Finalister:
  • Graphmatech ABBjörn Lindh och Mamoun Taher
  • Filip Larsson – UX designer, Matador Kommunikation
  • Pelle Svanslös café – GO Adventure
Jury:
  • Styrelsen, Marknadsföreningen i Uppsala

Årets Kampanj

Beskrivning:

Årets kampanj ska ha skapat goda resultat genom en väl planerad och genomförd kommunikation eller marknadsföringsinsats. Kampanjen har gått under en tidsbestämd period, där man nyttjat en eller flera kanaler i syfte att sälja till exempel en produkt eller tjänst, påverka opinionen eller sprida information.

Finalister:
  • Snickerisnack – beställare TL Bygg, byrå Zellout
  • Kampanj för att uppmana resenärer att hålla avstånd – beställare Dalatrafik, byrå Matador kommunikation
  • Minimalborg – beställare Uppsala universitet, byrå Zellout
Jurymedlemmar:
  • Karin Ericson, copywriter, Make it Clap, Malmö
  • Lina Andersson, art director, Garbergs, Malmö
  • Sanna von Gertten, art director, Reklambyrån Bästa kompisar, Malmö

Köp biljett