Årets design

En specifik design som visar på hög hantverksskicklighet och kreativitet. Exempel på bidrag är webbplats, trycksak, grafisk profil, förpackning, annons, jingel, film med mera.

Finalister

Leafymade

Av: Gistvall Holm

Leafymade tillverkar engångsprodukter direkt från naturen. Ursprunget till idén kommer från Indien, där man traditionellt äter på blad. Produkterna är miljö- vänligare än engångstallrikar av papper. Gistvall Holm tog fram en logotyp med utgångspunkt i gränslandet mellan upplevelsen av ett hållbart designföretag och en förpackningstillverkare. Symbolen föreställer både fyra stapelbara lådor och ett blad.

Uppsala Saluhall

Av: Zellout

Hösten 2018 fick Uppsala tillbaka sin saluhall. En efter- längtad comeback signerad Svenssons krogar. Zellout fick uppdraget att ta fram en helt ny identitet samt berätta för Uppsalaborna om nyöppningen.

Uppsala Taxi

Av: Södra tornet

Uppsala taxi är ett av Uppsalas mest kända varumärken. Studenter och forskare, grevar och baroner, papegojor och barn har färdats sedan 1926. Mycket har hänt på taximarknaden sedan dess och Uppsala taxi kan nu visa upp sin rätta sida av ett enkelt och tryggt taxiåkande.

Vissla

Av: Zellout

Dejtingappen Vissla lever inte enligt gamla normer
om tvåsamhet livet ut utan är öppna för att människor behöver olika typer av relationer vid olika tidpunkter. Ingen relation är ”fin” och ingen är ”ful”. Visslas dejting- app skiljer på vänner, kärlek och kortare romanser – ett sätt att göra jakten på den typ av relation du söker både enklare och snabbare.

Jury och övrigt
Juryarbetet för Årets Design har gjorts av kansliet vid Marknadsföreningen i Stockholm.
Juryordförande: Marie Sommar (VD), Per Almegård (Webbredaktör), Jenny Aarnio (projektledare & medlems­ ansvarig), Helen Crowe Blomgren (Key Account Manager).
Den oberoende jurygruppens arbete har gått ut på att, utifrån tävlingens kriterier, nominera fyra finalister samt utse och ge en motivering till vinnaren.