Årets kampanj

En specifik kampanj som skapat goda resultat som effekt av väl planerad, utförd och uppföljd kommunikation.
Exempel på kampanj är en tidsbestämd kommunikationsinsats där man nyttjat en eller flera kanaler i syfte att t.ex. sälja en produkt, påverka opinionen, generera trafik mm.

Finalister

Allt ljus på Uppsala

Beställare: Destination Uppsala
Av: Södra tornet

Hur belyser man en ljusfestival och lockar så många besökare till city som möjligt? Södra tornet fick uppdraget av Destination Uppsala och tillsammans nådde de 2,6 miljoner människor.

Flyttlådejakten

Beställare: Janemars
Av: Matador

Janemars är en av Uppsalas äldsta och största mode- butiker. Flyttlådejakten innebar att trettio flyttkartonger köptes in, fylldes med presentkort och placerades ut på olika platser i Uppsala. Ledtrådar spreds i sociala kanaler och i annonser i dagspress och för att öka spänningen lades olika valörer på presentkort i olika lådor.

Stoppa skitsnacket

Beställare: Länsförsäkringar Uppsala
Av: Länsförsäkringar Uppsala

Schysst språk och schyssta värderingar hänger ihop. Tillsammans med Locker Room Talk och Linnéa Claesson vill Länsförsäkringar förändra snacket bland unga. En kampanj gjordes för att bjuda in till en kväll på IFU Arena på temat “Stoppa skitsnacket”. Över 2400 personer kom till eventet.

Testa att göra skillnad i 30 dagar

Beställare: UL
Av: Zellout

Varje dag reser människor med kollektivtrafiken och i sin nya kampanj vill UL hylla vardagsresorna och alla som reser tillsammans. Kampanjen fokuserar på kollektivtrafiken som samhällsfunktion och att det finns fler sätt att resa på än tåg och buss.

Jury och övrigt

Juryarbetet för Årets Kampanj har gjorts av styrelsen för Marknadsföreningen i Gävleborg med Annika Wiberg som juryordförande.

Den oberoende jurygruppens arbete har gått ut på att, utifrån tävlingens kriterier, nominera fyra finalister samt utse och ge en nominering till vinnaren.