Länets bästa kommunikationsinsatser redo att prisas

 

Vinnare Guld-M 2021

Nu har nomineringarna för för Årets Guld-M öppnats – ett årligt pris för länets bästa kommunikation och marknadsföring. Två nyheter finns; ett bredare perspektiv på hållbarhet och borttagen avgift för ytterligare en kategori.

Med sju veckor kvar av året är det dags att blicka tillbaka på vilka kommunikationsinsatser som har gjorts. Nu öppnar nomineringen där alla intresserade kan skicka in bidrag till Guld.M. Guld-M är Marknadsföreningen i Uppsalas årliga pris till kommunikation och marknadsföring i Uppsala län.

Totalt delas nio priser ut. Kriterierna för respektive kategori har i år utvecklats samt att processen för att nominera bidrag har förtydligats.

 

Hållbart – även över tid
En nyhet är att kategorin Årets Hållbara utökas till att kommunikationen eller marknadsföringen kan ha genomförts så långt som tio år tillbaka.

– Hållbarhet är mer än miljösmarta val. Under pandemin har vi alla exempelvis upplevt svårigheten i att kommunicera fram ett visst beteende. Att förändra beteende med kommunikation tar tid. Därför ger vi aktörer i Uppsala län möjligheten att blicka tillbaka och se vad som gjorts upp till tio år tillbaka men som fortfarande ger effekt, säger Vedrana Ilic, styrelseordförande i Marknadsföreningen i Uppsala.

I alla andra kategorier ska kommunikationsinsatsen ha genomförts under innevarande år.

 

Slopad avgift för Cajsa Warg
En annan nyhet är slopad nomineringsavgift för Cajsa Warg.

– Cajsa Warg-priset syftar till att lyfta fram all den smarta och effektiva kommunikation som görs utan stora budgetar – från exempelvis startups, små företag eller offentliga organisationer. Därför väljer vi – i sann Cajsa Warganda, att slopa nomineringsavgiften i den kategorin. Vi hoppas verkligen att det får alla som tycker sig ha gjort något bra under året, att nominera antingen sig själva eller någon de känner, säger Vedrana Ilic.

 

Professionell bedömning av expertis
Alla bidrag som uppfyller kriterierna bedöms av externa jurygrupper från hela landet. Jurygrupperna består av sakkunniga och verksamma inom branschen och respektive kategori.
Nominering sker via Marknadsföreningen i Uppsalas webbplats miuppsala.se/guldm . Nästa år hålls galan den 17 mars på Katalin.

Kategorierna är:

  • Årets Cajsa Warg (kostnadsfri)
  • Årets nykomling (kostnadsfri)
  • Årets marknadsförare (kostnadsfri)
  • Årets byrå/Inhouseavdelning
  • Årets digitala
  • Årets hållbara
  • Årets design
  • Årets kampanj
  • Årets rörliga

 

För mer information:
Vedrana Ilic, ordförande i Marknadsföreningen i Uppsala (MiU)
Telefon: 070-851 97 04
E-post: info@miuppsala.se 

—————–
Om Marknadsföreningen i Uppsala
Marknadsföreningen i Uppsala (MiU) bildades 1988 och är ett nätverk som erbjuder inspiration, kunskap och en dynamisk mötesplats för alla i Uppsala som arbetar med marknadsföring, försäljning, kommunikation och PR.